QRM is het antwoord

geld qrm is het antwoord

QRM is een afkorting voor Quick Response Manufacturing en is een bedrijfsstrategie waar snel reageren op vraag en aanbod van zowel externe partners (klanten, toeleveranciers, etc.) als interne partners (inkoop, verkoop, productie, assemblage, administratie, marketing, innovatie, etc.) centraal staat. QRM draait om snel reageren op veranderingen in de markt. Het belangrijkste uitgangspunt van QRM is dat wanneer interne en externe reactietijden kunnen worden verkleind, de algehele doorlooptijd van bedrijfsprocessen kan worden verkleind.

Weg met het traditionele, beperkte efficiëntiedenken

Traditionele verbetertrajecten, die de winst en duurzaamheid van een organisatie willen verbeteren, richten zich voornamelijk op die bedrijfsonderdelen waar de meeste waarde wordt toegevoegd in het productieproces (bijvoorbeeld: wel assemblage, niet inkoop, niet verkoop, niet planning, niet administratie, niet transport). Immers, zo is de gedachte, daar ‘verdienen we het meeste’ en bovendien is dit vrij eenvoudig meetbaar. Dergelijke trajecten leiden er toe dat de druk voor kernonderdelen van het bedrijf om efficiënt en snel te produceren hoger en hoger wordt. Met alle gevolgen van dien: extra druk op werknemers, ziekte, stress, extra reguleringsmaatregelen, extra planning en control, extra bureaucratie en extra kosten.

Systeemdenken en tijddenken centraal bij QRM

Bij QRM staan systeemdenken (in plaats van beperkt lokaal-denken) en tijddenken (in plaats van kostendenken) centraal. Bij QRM ligt de nadruk op interventies die leiden tot tijdwinst in het gehele bedrijfsproces. Dus niet alleen in het productieproces maar ook in alle management- en aansturingsprocessen. Een van de belangrijkste inzichten van QRM is dat inzichtelijk wordt hoeveel invloed kantooractiviteiten als orderintake, inkoop, werkvoorbereiding, etc. hebben op zowel de algehele doorlooptijd als de uiteindelijke kostprijs van een product.