Samenwerken in teams

Organisaties kiezen steeds vaker voor werken in teams met mensen die verschillende taken uitvoeren, ten opzichte van werken op afdelingen met mensen met dezelfde soort taken. Inmiddels weten we namelijk dat werken in divers samengestelde teams effectiever is dan werken binnen en met afdelingen. Want als in een team hand- en hoofdwerk samenkomen in vakmanschap, is bijna alles mogelijk voor de klant. Dit geldt in ieder geval voor bedrijven die het belangrijk vinden om meer en meer (confectie)maatwerk te gaan leveren en die daarin sneller willen zijn dan anderen.

Naast allerlei voordelen die we kunnen behalen met verdergaande automatisering is er op het gebied van samenwerking nog heel veel winst te behalen. Het lijkt erop alsof we dat in heel veel bedrijven zijn verleerd en dat terwijl samenwerking de hartslag van de organisatie bepaald. Het kan verregaande gevolgen hebben voor levertijd, kwaliteit en originaliteit.

Ervaring en onderzoek hebben bewezen dat hernieuwde en vernieuwde aandacht voor teamwork, teambuilding en teamresultaat belangrijk is voor het realiseren van ongekende verkorting van doorlooptijden en een betere samenwerking. Hetgeen natuurlijk van grote waarde is voor bedrijven die willen blijven meedoen in een wereld waar hetgeen vandaag is bedacht, bij wijze van spreken morgen gemaakt en geleverd moet kunnen worden.

Voor bedrijven die hoog willen inzetten op de kwaliteit en de effectiviteit van samenwerking is een opleiding vanuit de dagelijkse praktijk ontwikkeld die bestaat uit 10 bijeenkomsten van drie uur. Het hieronder benoemde programma is een open opleiding voor deelnemers uit verschillende bedrijven. Mocht je maatwerk willen voor je organisatie, dan kan dat natuurlijk ook.

Het organiseren van samenwerken in teams

  • Het verschil tussen afdelingen, groepen en teams
  • Grenzen van het team bepalen: verantwoordelijkheden en bevoegdheden
  • Harde voorwaarden bij de samenstelling van teams
  • Praktijkgericht werken in teams (rijbanen, toeritdosering en flow)

Het vormgeven van het samenspel tussen mensen

  • Harde randvoorwaarden voor een goed samenspel
  • Teamrollen, -taken en crosstrainen
  • Resultaatgericht samenwerken aan de klantvragen

Doelgericht communiceren

  • Herkennen van communicatiestijlen en omgaan met verschillen
  • Oordeelloos communiceren en de techniek van afspreken/aanspreken
  • Samenwerking met andere teams en management

Afstemming en overleg in de praktijk

  • Hulpmiddelen om vooruit te kunnen denken (bordoverleg / scrum)
  • Probleemoplossend denken
  • Ondernemen in de onderneming

Dienend leiderschap

  • De principes van zelfsturing
  • Het verschil tussen beslissen en besluiten
  • Doen is de beste manier van leren (action learning)
  • Leiderschap in een team: de aanvoerder!

Bedrijfsbezoek

Bedrijfsbezoek bij een organisatie die inmiddels enkele jaren succesvol werkt met teams. Het is een organisatie die werkt vanuit de QRM-principes.

Inschrijving

De opleiding kan als individu gevolgd worden op basis van ‘open’ inschrijving.
Het heeft echter onze sterke voorkeur de opleiding in de eigen organisatie uit te voeren,
zodat met maatwerk vanuit en aan de dagelijkse praktijk gewerkt kan worden.

De kosten van deze training bedragen € 1.750,- per persoon voor een open inschrijving (vraag ons naar de planning).
Een incompany investering is op aanvraag.


Schrijf je in middels onderstaand formulier

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
    mm/dd/jjjj
  • Door dit formulier te versturen gaat u akkoord met onze privacyverklaring en verkoopvoorwaarden.